CİMER"e Şikayet Nedir Ne Değildir?

Bilindiği üzere CİMER yani Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi ; vatandaşların talep, ihbar ve şikayetlerini cumhurbaşkanlığına bağlı birimler aracılığıyla ilgili kuruma iletebilmesi için kurulan bir internet kanalıdır. Ülkemizde hızla yayıldı ve etkin bir şekilde işliyor gibi görünüyor. Ancak gerek çevremde bizzat gördüğüm kadarıyla gerekse kamuoyu duyuruları ve basına yansıdığı üzere CİMER"e amacının dışında yapılan başvurular çok fazla. Bu işleyen sistemin tıkanmaması ve asıl izlenmesi gereken hukuki yollar yerine CİMER kanalı ile yapılamayacak işlemler bakımından boşuna vakit kaybedilmemesi için birkaç hususu netleştirmeyi uygun görüyorum.

CİMER Adli Başvuruları İncelemez

Çok sık tanık olduğum bir hata şu; CİMER bir adli merci gibi kullanılmaya çalışılıyor.

- CİMER üzerinden suç duyurusu yapmaya çalışmak,

- CİMER"e uzun süren bir davanın uzun sürdüğü hakkında şikayette bulunmak,

- CİMER"den doğrudan bir makamın (belediye, vergi dairesi vb.) hukuken yapması gereken işin yapılmasını istemek hatalıdır. İşlendiğini düşündüğünüz bir suçla ilgili (örneğin dolandırıcılık) ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunmanız gerekir. Cimer ihbarı bir suç ihbarı değildir. Suç içeriyor olabilir ancak daha çok idari yönü olan ihbarlardır CİMER tarafından ele alınanlar. Aynı şekilde bir davanın neden uzun sürdüğü veya benzeri adli akışla ilgili bir şikayetiniz olduğunda size “davanız devam etmektedir, ilgili X Mahkemesi"nden bilgi edininiz” şeklinde matbu cevaplar gelecektir. CİMER bir makam yerine geçerek bir işi yapmaz, hatta aslında doğrudan o makama ulaşarak o işin yapılmasını da sağlamaz. Başvuruyu ciddi görürse o makama ulaşsa dahi bir inceleme yapılmasını sağlar ya da uyarıda bulunabilir.

Adli başvuru değil de idari yönden bir makamın ya da makamdaki kişilerin işlemlerini şikayet etmeniz gerekiyorsa; örneğin hakim, personel ya da mahkemenin işlemlerindeki hukuksuzluk bir ihmal ya da kasti bir davranıştan ileri geliyorsa idari olarak bunu CİMER üzerinden Adalet Bakanlığı"na ya da HSK"ya iletmeniz mümkün, işte o zaman incelenebilir. Size yönelik şahsi bir işlem yok iken, örneğin herkesin davası uzun sürmektedir , sırf bu sebeple yapacağınız şikayetlerden sonuç alamazsınız.

Detaylı ve Mümkünse Delillere Dayalı Başvuru Yapın

CİMER"in adli mercilere en benzer yönü şu; mümkün olduğunca detaylı (laf kalabalığı olmadan, nokta atışı niteliğindeki detayları belirterek) ve delillere dayalı yapılan başvurular daha olumlu sonuçlanıyor. Şikayete dair belge, fotoğraf gibi şeyler eklenmeli, en azından ekran görüntüsü dahi hiç yoktan iyidir. Doğrudan bir personelden kaynaklanan bir şikayet unsuru var ise personel adı belirtilirse, en azından olayın gerçekleştiği birim, tarih detayıyla aktarılırsa incelenmesi daha kolay olur.

CİMER başvurusu öncesinde bir İdari Başvuru yapma zorunluluğu yok. Yani CİMER"den size “X kurumuna başvurmadığınız için başvurunuz değerlendirilemez önce oraya başvurun.” şeklinde dönüş olmaz. Ancak yine de CİMER başvurunuzda “Şikayetimin konusu şudur. Bu konuda önceden X kurumuna dilekçeyle başvurmama rağmen dönüş sağlanmadı, Y"ye yaptığım ihbardan sonuç alamadım.” gibi belirtirseniz, hem durumun ciddiyeti daha iyi anlaşılır hem de sorununuzu çözecek doğru birim daha kolay bulunur.

CİMER Şikayeti İsimsiz Olmaz, İsimsiz İhbar Olabilir

CİMER’e ihbar başvurusu yapılırken başvuru sahibi tarafından kimlik ve iletişim bilgileri gizlenebilmektedir. Şikayet başvurularında kimlik ve iletişim bilgileri CİMER görevlilerine karşı gizli olmamaktadır ancak diğer kişi ve kurumlara karşı CİMER tarafından gizli tutulması gerekmektedir. İhbar türü seçilerek kimlik ve iletişim bilgileri gizlenen fakat konusu itibarıyla şikayet türü kapsamında olan başvurular ise şikayet olarak işleme alınmaktadır. Böyle bir durumda şikayet olmasına rağmen hatalı şekilde ihbar olarak yapıldığı ve bu nedenle de isimsiz olduğu için; konusuna göre beklenen inceleme sağlanadabilir sağlanmayadabilir.

Haksız CİMER Şikayetinden Ötürü Tazminat

Haksız yere savcılığa ya da bir idari merciye şikayet edilmeniz gibi hakkınızda yapılan haksız CİMER şikayetlerinden sonra, ilgililerden tazminat isteme hakkınız, kanıtlanabilir şekilde zarar görmüş olmanız koşuluyla vardır. İlk olarak; şikayetin haksız yere olduğu sabit olmalıdır, yani örneğin hakkınızda bir inceleme, soruşturma vb yapılmış ve neticesinde kusurunuzun bulunmamış olması, hakkınızda içinde CİMER şikayeti unsuru bulunduran bir ceza davası vardı ise beraat etmiş olmanız lazım. Daha sonra da zararınızı kanıtlayabiliyor olmanız lazım. Maddi zararlar belge vs ile kolay kanıtlanır. Ancak “manevi” zarar gri alandır, mahkeme bu şikayet sebebiyle kişilik haklarınıza, ün ve şöhretinize, sosyal yaşantınıza ve insan ilişkilerinize vb zarar gelip gelmediğine bakacak, psikolojik yönden üzüldüğünüzü hatta tedavi görmek zorunda kaldığınızı ortaya koymanız durumunda manevi tazminat almanıza da karar verebilir.

Tazminat dışında ilgililer hakkında suç duyurusu da yapılabilir, zira ceza hukukumuzda “iftira” bir suçtur.

Tabi şikayet değil de isimsiz şekilde “ihbar” yapıldı ise, bu konuda muhatabınızı bilmediğiniz için dava yoluna gitmeniz imkansızdır.

Sadece Şikayet Değil, Talep ve Teşekkürler de Değerlendiriliyor

CİMER üzerinden taleplerin iletilebilmesi de mümkün, talepler toplu (birkaç kişi tarafından ayrı ayrı ancak birbirlerinin başvuru numaraları da belirtilerek) yapılırsa ilgili otoritelerin konuyu ele alışı daha etkin olabilir. Talepler toplum için yapılmamalı, sizi illa ki ilgilendiriyor olmalıdır ancak birey olarak sizi ilgilendirse de sizinle beraber toplumun bir kesimini de ilgilendirecek ise bunu belirtmeniz halinde başvurunun ele alınışı daha etkin olur. Örneğin “benim şu durumum var X kurumuna başvuru açılmalıdır” ya da “A mezunları çok mağdurdur birşeyler yapılmalı.” demek yerine, “X başvurularını 2 senedir Y kurumu öğrencileri olarak beklemekteyiz. Benim şahsi olarak şu şu zararım olmuştur. Başvuruların açılması ben dahil bu konumdaki herkesin mağduriyetini giderecektir.” gibi başvurulmalıdır.

İnsan doğası gereği bir şikayeti varken sesi çok çıkar, ama takdire değer bir durum olduğunda bunu bildirmeye üşenir. Üstteki başlıkta izah ettiğim şekilde detay bildirerek yapacağınız bir teşekkür / övgü muhatabına hızla ulaşır. Devlet kurumlarının düzgün işlemeyebilmesinin bir sebebi de kesinlikle motivasyon eksikliği. Hiç kimse en ufak hatasında eleştirildiği ama çok başarılı yaptığı işlerin övülmediği bir işi bir süre sonra düzgün yapmaya devam edemez. Teşekkürleri de ihmal etmemek lazım.

*  İSİMSİZ YORUMLAR YANITLANMAZ.

*  Değerli yorumlarınız ve sorularınız onaydan geçtikten sonra yayınlanır ve yanıtlanır. Yorumun aşağıda görünmesi ve altına yanıtın girilmesi birkaç gün sürebilir, ara sıra kontrol ediniz.

*  ÜCRETSİZ SORU SORMA PLATFORMU DEĞİLDİR. Blog altındaki yorumlarımız genel fikir verme amaçlı olup, olaya özgü danışmanlık değildir. Sorularınızın yanıtlanması genel olarak hukuki bir imkanın olup olmadığı şeklinde olacaktır. Sorunuz yayınlanmadı ise yazı metninde açıkça yanıtı bulunması sebebiyle olabilir. Birkaç defa aynı yönde yanıtlanmış sorular ile tamamiyle aynı olan sorular sorulduğunda da yorumunuz yayınlanmaz. 

* Önemli not: Telefonla soru yanıtlama gibi bir hizmet vermemekteyiz. Whatsapp"tan ya da sosyal medya hesaplarından da danışmanlık vermemekteyiz. Danışmanlık ücreti, doğru yorum ve emeğin karşılığıdır. Yüzyüze görüşmek için randevu alabilirsiniz. İzmir dışında iseniz, ücretli online danışmanlık hakkında sadece bilgi almak için dahi [email protected] "ye mail gönderebilirsiniz.